OVER

Greet Haasnoot

“Als kunstenaar hou ik van het grafische, ik druk graag van alles af. Het begon met het etsen, wat ik al op jonge leeftijd van mijn vader leerde. Vervolgens ging ik papier maken en experimenteren met het afdrukken van allerlei materialen op bijzondere papiersoorten. Daaruit volgden de rubbings, ook wel het met krijt afwrijven van een reliëf op dun papier. Met een krijtje zit ik dicht op de huid van oude culturen, wrijf ik de tekeningen tevoorschijn op een 3000 jaar oude Egyptische sarcofaag, of volg ik exact het eeuwenoude handschrift van een Japanse monnik. Die geschiedenis, die cultuur dan toegankelijk maken voor veel mensen, bijvoorbeeld met mijn kleurboeken, dat is wat ik zo bijzonder vind. Het verbinden van mensen van vroeger met mensen van nu.”

“Het leuke van ouder worden is dat de dingen bij elkaar komen. Je hebt de keus uit het vele wat je hebt gezien en ervaren. Zo gebruik ik afdruktechnieken van Maria Sibylla Merian (Kleurboek No. 6) om met oude etsplaten nieuw werk te maken. De afdrukken verbind ik met elkaar tot patronen op de manier zoals ik dat zag in Istanbul, op de grote tegeltableaus. Of ik maak een kleurplaat van Merian’s Bananenboom, de boom waarvan ik eerder papier maakte.”

GRAFIEK

Het 1 op 1 afdrukken van een reliëf vind ik fascinerend. Bij een ets zuigt het dikke vochtig gemaakte papier de drukinkt uit de geëtste groefjes van de metalen plaat wanneer ze samen onder de pers doorgaan. Ik experimenteerde met alle mogelijke vormen van ‘afdruksels’ zoals linodruk en het afdrukken van planten en materialen. Uiteindelijk kwam ik uit bij het begin, het maken van ‘rubbings’, krijtafwrijfsels van een reliëf op papier. Zoals je dat als kind deed met een muntje.

  • Voelen Mag

    Voelen Mag

    Blad uit het Boek van Planten. Afdruk van planten,linodruk op handgeschept papier
  • Planten

    Planten

    Afwrijfsels van duinbladeren 70x100cm – Afdruk van Brandnetel uit Het Boek van Planten
  • Rubbing en Ets

    Rubbing en Ets

    Een stuk steen in het Topkapi Paleis, Istanbul – Motief op de Tai Mahal, India, Intaglio ets

PAPIER

Het papier speelt altijd een belangrijke rol in mijn kleurboeken en grafisch werk. Ik leerde zelf papier maken van planten zoals brandnetel en moerasgras bij Jean Decoster in België. En in Japan bij de papiermakerij Kamikoya van Rogier Uitenboogaart.

KLEURBOEKEN

In 2009 ging ik naar Japan, naar een papiermakerij en om mijn eerste kleurboek voor volwassenen te kunnen maken: CONTOUREN wachtend op kleur. In eeuwenoude Japanse tempels maakte ik rubbings, afwrijfsels, van door monniken aangebrachte reliëfs in het metaalbeslag. Thuis maakte ik er tekeningen van en liet ze tot een boek vormgeven door Loes Schepens. De jaren erna volgden vele andere kleurbare kunstwerkjes. Van kleine met de hand gemaakte kleurboekjes tot XL Kleurposters van 70×100 cm. Alles in kleine oplagen uitgegeven en met het verhaal erbij waar de lijnen vandaan komen. Annelies Bakker, mijn dochter, geeft ze uit via de website kleurboekvoorvolwassenen.nl

CONTACT